معاون سازمان ثبت گفت: از دو ماه دیگر، مصاحبه و برگزاری آزمون اختبار این پذیرفته شدگان آغاز می‌شود.

قبولی بیش از ۴۴۰۰ نفر در آزمون سردفتری اسناد رسمی

سعادتیان، معاون امور اسناد سازمان ثبت اسناد و املاک کشور گفت: در آزمون سردفتری اسناد رسمی ۱۴۰۲ که با تاخیر در اردیبهشت امسال برگزار شده بود، ۲۵۹۷۲ نفر شرکت کردند که از این تعداد ۴۴۱۸ نفر در این آزمون پذیرفته شدند. ۲۲۶۵ نفر از پذیرفته شدگان خانم و ۲۱۵۳ نفر آقا هستند.

سعادتیان درباره مراحل بعدی پذیرش قبولی‌ها توضیح داد: از روز شنبه ۱۳ مرداد فرایند استعلام‌های قانونی آغاز می‌شود و این فرایند بین ۴۵ تا ۶۰ روز زمان می‌برد. در این فرایند دوماهه برای احراز صلاحیت‌های عمومی پذیرفته شدگان، استعلام‌های مختلفی از مراجع حفاظتی و نظارتی گرفته میشود.

پس از این دوماه افرادی که دارای صلاحیت‌های عمومی باشند برای آزمون اختبار فراخوانده می‌شوند. با توجه به تعداد بالای پذیرفته شدگان، آزمون‌های اختبار در کمیته‌های استانی برگزار می‌شود تا این فرایند در زمان کوتاه‌تری انجام شود. از زمان اعلام نهایی اسامی به کمیته‌های استانی، این کمیته‌ها موظفند حداکثر ظرف مدت دو ماه، آزمون اختبار را برگزار کنند و نتایج نهایی را به داوطلبان اعلام نمایند.

لازم به ذکر است افرادی که در آزمون اختبار دارای مهارت‌های لازم علمی و عملی باشند، بلافاصله ابلاغ سردفتری می‌گیرند و مابقی افراد پس از گذراندن دوره کارآموزی و تسلط بر مهارت‌های علمی و عملی سردفتری، ابلاغ دریافت می‌کنند؛ لذا پیش بینی می‌کنیم که اسفند دوره کارآموزی پذیرفته شدگان نهایی آغاز شود. تعیین مدت کارآموزی به نتایجی که پذیرفته شدگان در آزمون اختبار کسب می‌کنند، بستگی دارد.

معاون سازمان ثبت اسناد با اشاره به انتقادات مطرح شده نسبت به تاخیر این سازمان در شروع کارآموزی پذیرفته شدگان آزمون ۱۴۰۱ گفت: وقتی آزمون سردفتری ۱۴۰۱ را برگزار کردیم، سازمان ثبت اسناد و املاک کشور برای اولین بار با بیش از ۹۰۰۰ پذیرفته شده روبه رو شد. بخش عمده‌ای از این پذیرفته شدگان آشنایی کافی با مهارت‌های علمی و عملی سردفتری نداشتند. از طرف دیگر برای برگزاری دوره‌های کارآموزی با چند چالش روبه رو بودیم. چالش اول تعیین سرفصل‌های مورد نیاز و همچننین فراهم نبودن زیرساخت‌های الکترونیک بود. چالش دوم انتخاب نهادی بود که بتواند این دوره‌ها را مدیریت و برگزار کند. چالش سوم هم این بود که باید تا حد امکان هزینه برگزاری این دوره‌ها را پایین می‌آوردیم تا همه پذیرفته شدگان بتوانند در دوره شرکت کنند؛ لذا متاسفانه این فرایند کمی طول کشید.

سعادتیان وعده داد: با توجه به فراهم شدن زیرساخت‌ها و تجربه آزمون ۱۴۰۱، کارآموزی پذیرفته شدگان این آزمون نهایتا تا شش ماه آینده آغاز و به موقع پایان می‌یابد.

منبع: خبرگزاری ایلنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.